Hydrauliczne a elektryczne wspomaganie układu kierowniczego - różnice, zalety i wady

12 maja 2022

Dawniej kierowanie samochodem wiązało się z koniecznością wykonania niewielkiego treningu górnych partii ciała. Na szczęście nie musimy już nadwyrężać mięśni, gdy chcemy skręcić. Obecnie mamy do dyspozycji różne układy wspomagania kierownicy, dzięki którym jazda jest bezbolesna. Nie jest jednak łatwo określić, który układ jest najlepszy, dlatego przyjrzymy się bliżej elektrycznemu i hydraulicznemu wspomaganiu układu kierowniczego.

W tej recenzji przedstawiamy główne różnice między nimi. Omawiamy również zalety i wady obu układów, abyś wiedział, który z nich jest idealny dla Twoich potrzeb. Dlaczego więc producenci samochodów przechodzą na elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zamiast hydraulicznego? Jakie są zalety elektrycznego wspomagania układu kierowniczego?

Zaletą elektrycznego wspomagania układu kierowniczego w porównaniu z hydraulicznym jest jego wydajność, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego wykorzystuje energię z silnika, podczas gdy elektryczne pobiera energię z akumulatora ładowanego przez alternator, co jest znacznie bardziej paliwooszczędne.

To tylko krótka odpowiedź, ale jest w tym znacznie więcej prawdy. Czytaj dalej, aby poznać bardziej szczegółową odpowiedź na to pytanie!

Spis treści show Co to jest hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego? Zalety hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego Wady hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego Co to jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego? Zalety elektrycznego układu wspomagania kierownicy Które rozwiązanie jest lepsze: Elektryczne czy hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego? 1. Oszczędność paliwa 2. Prowadzenie 3. Obsługa techniczna 4. Koszt

Co to jest hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego?

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest jednym z pierwszych, jakie wprowadzono na rynek. Obejmuje ono pompę wspomagania, pasek napędowy, koło pasowe, kilka węży i pasków oraz płyn wspomagania układu kierowniczego. Działanie tego układu jest uzależnione od ciśnienia.

W silniku samochodu znajduje się pompa rotacyjna, która steruje ciśnieniem hydraulicznym. Gdy użytkownik obraca kierownicą, pompa wypycha większe ciśnienie hydrauliczne, co powoduje zwiększenie siły. Ciśnienie wzrasta z powodu dodatkowej ilości płynu hydraulicznego, który dostaje się do cylindra. W ten sposób przekładnia kierownicza otrzymuje ciśnienie, które wymusza ruch kół zgodny z ruchem kierownicy.

Zalety hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego

1. Lepsze prowadzenie

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego zapewnia bardziej autentyczne odczucia. Właściciele SUV-ów mogą nie przywiązywać wagi do tego poziomu wydajności, ale właściciele samochodów sportowych już tak.

Nawet dzisiaj można znaleźć układy hydrauliczne montowane w niektórych topowych samochodach sportowych, głównie ze względu na lepsze wyczucie drogi. Jednak zwykły, codzienny kierowca nie będzie w stanie dostrzec różnicy między tymi dwoma systemami.

2. Tańszy

Hydrauliczny układ kierowniczy jest tańszy w produkcji. Nie potrzeba tak wielu części elektrycznych, więc producenci samochodów mogą zaoszczędzić na instalacji tego układu.

Dodatkowo, układ jest tańszy w utrzymaniu, co pozwala zaoszczędzić na naprawach. Wiele osób uważa, że hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest również łatwiejsze w obsłudze, co pozwala zaoszczędzić czas, gdy trzeba coś naprawić.

3. Niezawodność

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy jest starsze od elektrycznych odmian. W ciągu wielu dziesięcioleci istnienia układy te zostały udoskonalone w celu uzyskania najwyższej niezawodności.

Ponieważ układ opiera się na oleju hydraulicznym w celu przeniesienia siły, wszystkie elementy, które się ocierają, są pokryte olejem w celu lepszego smarowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu występuje mniejsze tarcie i zużycie. Jednak nawet w przypadku awarii układu podczas jazdy nadal możliwe jest kierowanie samochodem.

Wady hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego

1. Wysokie zużycie energii

W układzie hydraulicznym cały czas pracuje pompa, co powoduje, że zużycie energii jest wyższe niż w przypadku elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. W rzeczywistości układ ten może szybko przeciążyć silnik, powodując jego mniejszą wydajność.

Gdy silnik musi dostarczyć więcej mocy do układu kierowniczego, spada wydajność paliwa. Choć nie jest to odczuwalne w znacznym stopniu, należy liczyć się z wyższą ceną na stacji benzynowej.

2. Cięższy

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego zawiera więcej dużych części niż układ elektryczny. Do jego prawidłowego działania niezbędny jest także płyn.

Cały ten dodatkowy osprzęt sprawia, że pojazd jest cięższy. W połączeniu z większym zużyciem energii, ta dodatkowa masa będzie miała również wpływ na zużycie paliwa.

3. Więcej czynności konserwacyjnych

Hydrauliczny układ kierowniczy jest bardziej skomplikowany niż elektryczny. W tym układzie wymagany jest płyn hydrauliczny, którego poziom należy od czasu do czasu kontrolować.

Aby zapewnić odpowiednie smarowanie, konieczna będzie wymiana płynu wspomagania układu kierowniczego. Dodatkowo, temperatura może wpływać na właściwości płynu. Ważne jest, aby poświęcić czas na konserwację układu, jeśli ma on być nadal sprawny.

Co to jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego?

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego składa się z mniejszej liczby części niż układ hydrauliczny. Silnik elektryczny wytwarza ciśnienie potrzebne do obracania kół. Silnik ten jest umieszczony na drążku kierowniczym wraz z czujnikami zapewniającymi jego stałą ocenę.

Czujniki monitorują, jaka siła jest używana do obracania kierownicą. Dzięki tym pomiarom silnik wie, jaka moc jest potrzebna do odpowiedniego skręcenia kół.

Istnieje kilka rodzajów układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym. Najpopularniejsze są układy z silnikiem elektrycznym zamocowanym do przekładni kierowniczej lub z pompą elektryczną współpracującą z normalnym układem hydraulicznym zamiast pompy hydraulicznej.

Zalety elektrycznego wspomagania układu kierowniczego

1. Większa oszczędność paliwa

Układ wspomagania kierownicy wytwarza energię elektryczną tylko wtedy, gdy kierownica jest obracana. Gdy układ nie jest używany, nie płynie do niego prąd.

Dzięki takiemu rozwiązaniu nie dochodzi do marnowania energii, co zapewnia dłuższą żywotność silnika. Zyskujesz również większą oszczędność paliwa, ponieważ wspomaganie układu kierowniczego nie obciąża silnika w sposób ciągły.

2. Mniej konserwacji

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego nie jest skomplikowane. Układ można znaleźć na drążku kierowniczym, a przekładnia jest całkowicie bezobsługowa.

Ponadto nie ma konieczności wymiany płynów. W przeciwieństwie do hydraulicznego układu kierowniczego, nie trzeba się martwić o smarowanie.

Wady elektrycznego układu kierowniczego ze wspomaganiem

1. Mniejsza reakcja

W porównaniu z hydraulicznym wspomaganiem układu kierowniczego, układ elektroniczny nie reaguje tak samo. W niektórych przypadkach reakcja może być gorsza.

Niektórzy kierowcy skarżą się również, że kierownica jest cięższa niż w przypadku układu hydraulicznego. Jeśli jednak jest to jedyny układ, z którego korzystasz, możesz nie zauważyć różnicy.

2. Brak niezawodności

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego nie jest dostępne tak długo jak układy hydrauliczne. Ponadto układ elektroniczny może ulec awarii znacznie łatwiej niż jego hydrauliczne odpowiedniki.

Jeśli układ ulegnie awarii podczas jazdy, kierownica może się zablokować. Może to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością.

3. Drogi

Układy elektroniczne kosztują więcej niż hydrauliczne. Dlatego można się spodziewać, że producent samochodu przeniesie te koszty na kierowcę w momencie zakupu pojazdu.

Ponadto, gdy jakaś część ulegnie uszkodzeniu, czeka Cię wysoki rachunek za naprawę. Nie dość, że części są droższe, to jeszcze drążek kierowniczy musi zostać zdemontowany w celu wymiany, co dodatkowo zwiększa koszty robocizny.

Co jest lepsze: Elektryczne czy Hydrauliczne Wspomaganie Układu Kierowniczego?

1. Oszczędność paliwa

Układ EPS nie zawiera żadnych pomp ani tłoków hydraulicznych. Prosta konstrukcja silnika pobiera moc tylko wtedy, gdy jest potrzebna.

Ze względu na tę metodę i mniejszą masę, układ elektryczny jest bardziej paliwooszczędny. Różnice nie są jednak ogromne, więc większość ludzi ich nie zauważy.

2. Prowadzenie

Wielu entuzjastów motoryzacji chwali sobie właściwości jezdne układu kierowniczego ze wspomaganiem hydraulicznym. Z tego powodu jest to popularna opcja w samochodach sportowych.

Choć wydaje się to być powszechną zgodą, są też kierowcy, którzy uważają, że elektryczne wspomaganie kierownicy jest bardziej czułe. Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, który z nich jest lepszy, jest wypróbowanie obu.

3. Konserwacja

Układ hydrauliczny potrzebuje płynu do prawidłowego działania. W razie potrzeby należy go wymieniać i uzupełniać. Należy również zwracać uwagę na wycieki w układzie.

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego nie wymaga jednak stosowania żadnego płynu. Nie trzeba wykonywać żadnych czynności konserwacyjnych, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

4. Koszt

Koszt produkcji układu hydraulicznego jest niższy. Te oszczędności mogą przełożyć się na niższy koszt zakupu nowego pojazdu.

Ponadto naprawa i konserwacja układu hydraulicznego nie kosztuje dużo. Dla porównania, gdy zepsuje się jakaś część w EPS, trzeba będzie wydać znacznie więcej na jej naprawę. Ponadto samochody te są droższe fabrycznie.

image

Szymon Wyszyński

Redakcja zlomanczuk.com.pl