Na czym polega detailingowe mycie samochodu?
Jeśli prace detailingowe mają zakończyć się powodzeniem, pierwszym krokiem powinno być staranne umycie samochodu. Czynność ta składa się z dwóch etapów, mamy więc do czynienia zarówno z myciem wstępnym, jak i z myciem właściwym. Oba etapy są tak samo ważne, a pominięcie mycia wstępnego skazuje cały proces na niepowodzenie.
Mycie wstępne (Pre Wash)
Do mycia wstępnego przyda się nam myjka ciśnieniowa, podłączona do myjki lub ręczna pianownica, aktyna piana a opcjonalnie także pędzelki, spryskiwać oraz APC. Wszystkie czynności z nim związane najlepiej jest wykonywać w miejscu zacienionym, takie podejście przyczynia się bowiem do tego, że minimalizujemy ryzyko zasychania piany lub szamponu na lakierze. Jeśli posiadamy APC, jego rozrabianie powinno odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta, następnie zaś można przystąpić do spryskiwania miejsc trudnych w dostępie takich, jak choćby wlewy paliwa i uszczelki wokół okien.
Potem możemy sięgnąć po pędzelek z miękkim włosiem najlepiej sprawdzający się podczas czyszczenia takich miejsc. Ostatnim etapem jest nalanie piany do myjki lub ręcznej pianownicy i dokładne naniesienie jej na samochód. Spłukiwanie piany należy rozpocząć w tym momencie, w którym prawie cała spłynie. Najlepiej wykorzystać w tym celu myjkę i zaczynać pracę od dolnych, a nie górnych partii pojazdu. Piana, która jest potraktowana bezpośrednio wysokim ciśnieniem jest bardziej skuteczna, gdy zaś zaczynamy od góry, piana jest już w większości zmyta przez wodę w dolnych partiach samochodu.
Podczas mycia należy pilnować, czy nie doszło do zaschnięcia aktywnej piany na lakierze. Niebezpieczne może okazać się też zbyt mocne stężenie samej piany. Niekiedy ryzyko jest na tyle duże, że może ono uszkodzić nawet chromowane listwy. Wybór piany także jest kwestią, której wypada poświęcić nieco uwagi. Piany detailingowe są droższe, ale skuteczniejsze. Piany budżetowe nie powinny wymagać od nas sporych nakładów finansowych, musimy jednak liczyć się z tym, że ich skuteczność może pozostawiać wiele do życzenia.
Mycie właściwe
Podczas mycia właściwego niezbędne będą dwa wiaderka, rękawica lub gąbka, szampon przeznaczony do mycia samochodu oraz guit guard, choć w tym przypadku nie mówimy o elemencie koniecznym. Podczas przygotowań do jednego z wiaderek należy nalać czystą wodę, do drugiego zaś wodę wymieszaną już z szamponem. Dawkowanie może okazać się problematyczne, wskazane jest więc stosowanie się do zaleceń podanych przez producenta na opakowaniu szamponu. Warto wziąć sobie do serca to zalecenie, dobre szampony potrafią być bowiem dość mocno skoncentrowane, co wpływa właśnie na sposób, w jaki się je dawkuje.
Pytanie o to, który szampon wybrać, wcale nie należy do prostych. Na rynku istnieje wiele interesujących rozwiązań, a szampony, choć różnią się ceną, często wcale nie ustępują sobie jakością. Ważne powinno być dla nas przede wszystkim to, czy po użyciu szampon nie pozostawia smug na karoserii oraz to, czy nie jest zbyt agresywny. Szampon spieniamy używając lancy i myjki ciśnieniowej, choć pomocny może okazać się także wąż z wodą pod ciśnieniem. Jeśli zaopatrzyliśmy się także w grit guard, należy umieścić go w wiaderku z czystą wodą. Tym razem mycie należy prowadzić z góry do dołu.
Jeśli dysponujemy rękawicą, powinniśmy zmoczyć ją w wiaderku z szamponem, a następnie przystąpić do mycia jednego elementu. Potem warto opłukać rękawicę w wiaderku z czystą wodą i dopiero wtedy przejść do kolejnego elementu. Postępując w ten sposób jesteśmy w stanie szybko i skutecznie umyć cały pojazd. Również w tym wypadku warto poszukać miejsca zacienionego, chroniącego nas przed zaciekami.