Samochód zgaśnie na biegu jałowym: Co powoduje zgaśnięcie samochodu na biegu jałowym?
To prawdziwy koszmar, gdy siedzisz na światłach, a Twój samochód zgaśnie. Co to oznacza i co można z tym zrobić, gdy samochód zgaśnie na biegu jałowym?
Samochód może utknąć na biegu jałowym z powodu uszkodzenia czujnika tlenu lub masowego czujnika przepływu powietrza. Przyczyną może być także zablokowany zawór EGR lub zanieczyszczone świece zapłonowe. Winny może być także zawór regulacji powietrza na biegu jałowym, korpus przepustnicy, układ paliwowy lub skrzynia biegów.
W tym poradniku omówimy przyczyny, dla których samochód może zamierać na biegu jałowym. Omawiamy także, ile może kosztować każda z tych napraw.
Spis treści pokaż Przyczyny zgaśnięcia samochodu na biegu jałowym 1. Uszkodzony czujnik tlenu lub masowego przepływu powietrza 2. Utknął otwarty zawór EGR 3. Zablokowane świece zapłonowe 4. Korpus przepustnicy 5. Nieprawidłowe działanie zaworu regulacji powietrza na biegu jałowym 6. Problemy z układem paliwowym 7. Problemy z przekładnią Diagnozowanie silnika pracującego na biegu jałowym Koszt naprawy zgaśnięcia silnikaPrzyczyny zgaśnięcia silnika na biegu jałowym
1. Uszkodzony czujnik tlenu lub masowego przepływu powietrza
W pojeździe znajduje się kilka czujników, które dbają o to, aby mieszanka paliwowo-powietrzna w silniku była odpowiednia. Wszystkie te czujniki są odpowiedzialne za przesyłanie informacji do ECM (modułu sterowania silnikiem). Na podstawie tych informacji ECM określa, w jaki sposób regulować pracę silnika, aby działał prawidłowo.
Czujnik tlenu znajduje się w kolektorze wydechowym. Mierzy on ilość powietrza opuszczającego silnik. Masowy czujnik przepływu powietrza znajduje się obok silnika w kanale wlotowym powietrza i mierzy ilość powietrza wlatującego do silnika.
ECM wykorzystuje te dane do obniżenia lub podwyższenia ilości powietrza potrzebnego w komorze spalania. Jeśli informacje pochodzące z któregokolwiek z czujników są nieprawidłowe, ECM wysyła niewłaściwą ilość powietrza, co powoduje problemy na biegu jałowym.
2. Utknął otwarty zawór EGR
Układ recyrkulacji spalin (EGR) pomaga pobrać część spalin i skierować je z powrotem do komory spalania. Proces ten pomaga obniżyć temperaturę wewnątrz silnika. Dwutlenek węgla nie spala się tak jak tlen, więc obniża temperaturę w silniku.
Jeżeli zawór EGR zostanie otwarty, spaliny nie przestaną przepływać. Z powodu nadmiernej ilości przepływających spalin stosunek powietrza do paliwa ulega rozregulowaniu. Usterka ta może również powodować zasysanie przez układ większej ilości powietrza. Bez odpowiedniej ilości mocy silnik zgaśnie.
POWIĄZANE: 6 objawów uszkodzonego zaworu EGR (i koszt wymiany)
3. Zanieczyszczone świece zapłonowe
Świece zapłonowe mają za zadanie zapalić mieszankę paliwowo-powietrzną znajdującą się w komorze spalania. W miarę starzenia się świec na ich końcówkach odkłada się węgiel, przez co stają się one mniej skuteczne w inicjowaniu procesu zapłonu. Ta usterka prowadzi do zmniejszenia mocy silnika, powodując efekt zgaśnięcia silnika na biegu jałowym.
Wymiana świec zapłonowych jest uważana za regularną czynność obsługową i stanowi część regularnego przeglądu. Świece miedziane mogą wytrzymać tylko do 30 000 mil, ale można znaleźć świece irydowe lub platynowe, które wytrzymają 100 000 mil.
RELATED: 6 objawów złego stanu świec zapłonowych (i koszt wymiany)
4. Korpus przepustnicy
Jeśli masz samochód wyprodukowany przed połową XXI wieku, prawdopodobnie jest on wyposażony w mechaniczny korpus przepustnicy. Gdy ulegnie ona zabrudzeniu lub zanieczyszczeniu, przepływ powietrza może zostać zahamowany. Może to prowadzić do zgaśnięcia silnika.
Samochody wyprodukowane po tej dacie zawierają elektroniczny korpus przepustnicy. Jeśli wystąpi problem z układem lub połączeniami, uszkodzony korpus przepustnicy może spowodować zgaśnięcie silnika.
Może to być również spowodowane zanieczyszczonym korpusem przepustnicy. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w dalszej części artykułu.
POWIĄZANE: 8 objawów uszkodzonego korpusu przepustnicy (i koszt wymiany)
5. Nieprawidłowe działanie zaworu sterującego przepływem powietrza na biegu jałowym
Zawór regulacji powietrza na biegu jałowym lub siłownik utrzymuje obroty w odpowiednim zakresie, zwłaszcza na biegu jałowym. Zawór pobiera informacje z ECM, aby określić właściwe obroty.
Jeżeli siłownik lub zawór jest uszkodzony, prędkość obrotowa silnika może być zbyt niska. Gdy obroty będą zbyt niskie, silnik może utknąć w martwym punkcie. Jeśli samochód jest wyposażony w elektryczny korpus przepustnicy, najprawdopodobniej zawór regulacji powietrza na biegu jałowym jest z nim zintegrowany.
6. Problemy z układem paliwowym
Omówiliśmy konieczność zapewnienia odpowiedniej ilości powietrza w komorze spalania, ale równie ważne jest zapewnienie odpowiedniej ilości paliwa. Jeśli do silnika nie dociera odpowiednia ilość paliwa, samochód może utknąć w martwym punkcie.
Winnych może być wiele elementów układu paliwowego. Może to być uszkodzona pompa paliwowa lub zatkany filtr paliwa. Problemy z układem paliwowym powodują także inne objawy, które mogą być zauważalne zanim dojdzie do tego momentu. Możesz słyszeć wycie, odczuwać trzepotanie, zauważać przyspieszanie i mieć problemy z uruchomieniem samochodu. Wraz ze spadkiem osiągów spada także wydajność silnika, co powoduje, że więcej czasu spędza się na tankowaniu.
7. Problemy z przekładnią
Nikt nie chce słyszeć, że problemem może być skrzynia biegów, ponieważ brzmi to jak kosztowna naprawa. Jednak skrzynia biegów może powodować problemy z pracą na biegu jałowym.
Problemem może być tutaj konwerter momentu obrotowego. W automatycznych skrzyniach biegów przemiennik momentu obrotowego działa jak sprzęgło w ręcznej skrzyni biegów. Przemiennik momentu obrotowego przekazuje moc z silnika do układu napędowego. Jeśli ulegnie uszkodzeniu lub zużyciu, konwerter momentu obrotowego blokuje się. Wskutek oporu silnik zatrzymuje się.
Istnieje również możliwość, że jest to po prostu cewka elektromagnetyczna. Ta część elektromagnesu jest odpowiedzialna za pomiar i regulację ciśnienia płynu.
Diagnozowanie silnika pracującego na biegu jałowym
Jeśli chcesz samodzielnie określić problem, możesz wykonać następujące proste czynności.
- Zeskanować kody błędów diagnostycznych. Skorzystać ze skanera kodów OBDII, aby sprawdzić, czy zarejestrowano jakieś usterki. Zbadać usterki i naprawić problem, aby usunąć kody usterek.
- Rozpyl trochę płynu rozruchowego na korpusie przepustnicy. Jeśli w tym czasie samochód pracuje normalnie, oznacza to, że mamy do czynienia z problemem z układem paliwowym.
- Sprawdź ciśnienie paliwa. Włóż manometr do układu paliwowego po stronie ciśnieniowej. W przypadku silnika gazowego ciśnienie powinno wynosić od 40 do 50 PSI, natomiast w silnikach wysokoprężnych ciśnienie jest często wyższe. Odpowiedni odczyt można znaleźć w instrukcji serwisowej pojazdu.
- Sprawdź, czy jest iskra. Umieść tester iskry pomiędzy dobrym uziemieniem a korpusem świecy. Uruchomić silnik korbą. Jeżeli tester świeci, oznacza to, że silnik otrzymuje iskrę. W przeciwnym razie należy przyjrzeć się świecom zapłonowym.
- Wyczyść korpus przepustnicy i wykonaj kalibrację za pomocą skanera OBD2, jeśli posiada on taką funkcję. Może być konieczne udanie się do dealera w celu kalibracji korpusu przepustnicy.
Jeśli te kroki nie pomogą Ci dowiedzieć się, co jest nie tak, możesz potrzebować profesjonalisty, aby przyjrzeć się ponownie.
Koszt naprawy zgaśnięcia silnika
Koszt naprawy zgaśnięcia silnika zależy od tego, co trzeba naprawić. Jeśli trzeba założyć nowy czujnik tlenu, można wydać od 150 do 500 dolarów za części i robociznę. W przypadku wymiany masowego czujnika przepływu powietrza należy liczyć się z wydatkiem rzędu 200-350 USD.
Jeśli trzeba wymienić zawór EGR, koszt może wynieść od 250 do 400 USD. Chociaż możesz być w stanie wyczyścić zawór EGR za około 150 do 200 USD, może to nie rozwiązać problemu i tak konieczna będzie wymiana.
Koszt wymiany świec zapłonowych zależy od tego, jaki typ wybierzesz. Za kompletny przegląd możesz wydać od 50 do 250 USD. Jeśli zainwestujesz w irydowe lub platynowe świece zapłonowe, będziesz mógł jeździć dłużej między przeglądami, nawet do 100 000 mil.
Możliwe, że można wyczyścić korpus przepustnicy i rozwiązać problem. Naprawa ta wymaga jedynie użycia środka do czyszczenia korpusu przepustnicy w celu usunięcia problemu. Jeśli problem dotyczy obwodów elektrycznych, może być konieczny montaż nowego korpusu przepustnicy, co może kosztować od 200 do 650 USD.
SPRAWDZONO: Jak wyczyścić korpus przepustnicy (10 kroków - zrób to sam)
Jeśli trzeba będzie wymienić zawór sterujący przepływem powietrza, koszt może wynieść od 100 do 500 USD. Jeśli chodzi o układ paliwowy, konieczna może być wymiana pompy paliwowej, która kosztuje od 200 do 1000 USD, natomiast wymiana filtra paliwa to koszt od 50 do 200 USD.
Najdroższe problemy dotyczą oczywiście skrzyni biegów. Wymiana konwertera momentu obrotowego może kosztować od 600 do 1 000 USD. Jeśli jednak wymiany wymaga tylko cewka elektromagnetyczna, można wydać od 15 do 100 dolarów. Ponadto ta czynność jest na tyle łatwa, że można ją wykonać samodzielnie, więc nie ma powodu, aby płacić za robociznę.