Jak polerować lakier

8 marca 2018

Połysk lakieru samochodowego

Polerowanie lakieru uchodzi za najbardziej chyba efektowny zabieg, z jakim mamy do czynienia w przypadku detailingu. To jednocześnie najlepszy środek nadający się do tego, aby przywrócić karoserii świeżość i blask. Nie tylko pozwala na usuwanie rys i skaz, ale również przyczynia się do tego, że pojazd znowu zaczyna się błyszczeć.

Polerowanie może być wykonywane zarówno ręcznie, jak i maszynowo. Technik jest sporo, warto więc pamiętać, że każdy detailer ma nieco inne podejście do tego zabiegu. Początkowo należy zatem po prostu nabrać doświadczenia i w pewnym momencie samemu zyska się wiedzę na temat tego, jakie rozwiązania są najskuteczniejsze w naszym przypadku. Polerowanie maszynowe uchodzi za skuteczniejsze od ręcznego, nie można jednak zapominać o tym, że wymaga od nas posiadania odpowiedniego sprzętu. Istnieją dwa typy polerek, którymi można się zainteresować – orbitalne oraz obrotowe. Polerki obrotowe różnią się od orbitalnych przede wszystkim tym, że obracają się jedynie wokół własnej osi. Orbitalne z kolei obracają się po całej orbicie.

Największą zaletą polerek mechanicznych jest stwarzana przez nie możliwość używania padów wełnianych, należy przy tym docenić również wydajniejszą pracę przy zastosowaniu past mocno ścieralnych. Dzięki sile tego rodzaju urządzeń można radzić sobie nawet przy znacznych uszkodzeniach lakieru, przy których polerowanie ręczne pozostaje bezradne. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z opcją wolną od jakichkolwiek wad. Polerki mechaniczne są stworzone dla osób o większym doświadczeniu, gdy bowiem obroty są zbyt wysokie, a osoba zajmująca się zabiegiem nie nabyła jeszcze odpowiedniego wyczucia, może przypalić lakier. Polerki orbitalne są pod tym względem znacznie bezpieczniejsze i to właśnie po nie najczęściej sięgają niedoświadczeni detailerzy. Niestety, są one również mniej wydajne.

Kompleksowe mycie samochodu

Jeśli zdecydowaliśmy się już na wybór odpowiedniego sprzętu, możemy przystąpić do konkretnych działań. Pierwsze kroki nie są przesadnie skomplikowane, musimy bowiem najpierw umyć, a następnie osuszyć samochód nie zapominając jednocześnie o konieczności oczyszczenia go z wykorzystaniem glinki. Samo polerowanie lakieru wymaga osłoniętego miejsca takiego, jak choćby garaż. W innym wypadku warunki atmosferyczne mogą okazać się dodatkowym utrudnieniem, podobnie, jak ma to miejsce w przypadku unoszącego się wszędzie kurzu. Nie można zapominać i o tym, aby przed polerowaniem okleić taśmą te elementy, które zostały wykonane z plastiku, a więc nie tylko klamki, ale również uszczelki. Jeśli istnieje taka możliwość, ich demontaż podniesie poziom naszego bezpieczeństwa. Gdy samochód jest już gotowy, możemy ocenić stan lakieru.

Tym razem najlepszym pomocnikiem okaże się halogen, przy dobrym świetle rysy są bowiem zdecydowanie lepiej widoczne. To właśnie rzeczywisty stan lakieru ma kluczowe znaczenie przy wyborze najlepszej pasty, która pozwoli na zapewnienie mu idealnej opieki. Jeśli interesują nas pasty mocno ścierne, a więc takie, które cieszą się opinią wyjątkowo skutecznych, dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie miernika i dokonanie za jego pomocą oceny grubości lakieru. Gdy już wiemy, jaja jest skala problemu, możemy przystąpić do samego polerowania.

Jeśli rysy są głębokie, a lakier jest mocno zniszczony, najlepiej jest wykorzystać drobny papier ścierny, a następnie przechodzić do tego o wyższych parametrach. Tu zalecana jest ostrożność, przydaje się jednak również doświadczenie. Przy polerowaniu maszynowym najlepiej jest zacząć od mocno albo średnio ściernej pasty i pada. Końcowym etapem naszych działań powinno być zastosowanie pasty polerskiej i pada wykończającego.

image

Szymon Wyszyński

Redakcja zlomanczuk.com.pl