Lampka akumulatora samochodu świeci się podczas jazdy? (Oto jak to naprawić)

20 kwietnia 2022

Pojawienie się niespodziewanej kontrolki na desce rozdzielczej zawsze może być powodem do zmartwień. Twoje zmartwienie wzrasta jeszcze bardziej, gdy nie wiesz, co ta kontrolka sygnalizuje.

W tym artykule omówimy nie tylko to, czym jest kontrolka akumulatora, ale także 8 najczęstszych powodów, dla których może się ona pojawić podczas jazdy.

Lampka kontrolna akumulatora NIE zawsze wskazuje, czy akumulator jest uszkodzony, czy nie. Jest to prosty wskaźnik informujący o tym, czy alternator pojazdu ładuje akumulator.

Ponieważ alternator jest napędzany przez dodatkowy pasek napędowy (pasek serpentynowy), wytwarza on ładunek elektryczny, którego zadaniem jest zasilanie układu elektrycznego silnika podczas jazdy i ładowanie akumulatora. Akumulator wymaga doładowania, ponieważ po każdym uruchomieniu pojazdu traci pewien procent swojego ładunku.

Dlatego jeśli pojazd wykryje, że jego akumulator nie jest już ładowany, podczas jazdy zapali się kontrolka akumulatora.

Najczęstszą przyczyną zaświecenia się kontrolki akumulatora podczas jazdy jest uszkodzony pasek pomocniczy lub serpentynowy. Może to być również spowodowane wadliwym lub zużytym alternatorem albo podłączonymi do niego przewodami. W rzadkich przypadkach winny jest uszkodzony zestaw wskaźników lub niesprawny akumulator samochodowy.

W rzeczywistości istnieje wiele przyczyn, które mogą spowodować zapalenie się kontrolki akumulatora samochodowego. Choć to tylko niektóre z najczęstszych, jest ich znacznie więcej. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 8 najczęstszych przyczyn zapalenia się lampki ostrzegawczej akumulatora samochodowego.

Zawartość strony show Przyczyny zapalania się kontrolki akumulatora podczas jazdy 1. Uszkodzony pasek napędu pomocniczego (pasek serpentynowy) 2. Wadliwy alternator 3. Uszkodzony przewód łączący alternator z tablicą rozdzielczą 4. Uszkodzona obudowa deski rozdzielczej 5. Uszkodzony akumulator 6. Skorodowane zaciski akumulatora 7. Uszkodzony/skorodowany pasek uziemienia silnika 8. Zużyte koło pasowe alternatora Wnioski

Przyczyny świecenia się kontrolki akumulatora podczas jazdy

1. Uszkodzony pasek napędu pomocniczego (pasek serpentynowy)

Jest to zdecydowanie najczęstsza przyczyna zapalania się kontrolki akumulatora podczas jazdy. Jeśli pasek napędu pomocniczego jest uszkodzony, nie jest w stanie napędzać alternatora, co oznacza, że nie jest wytwarzany ładunek elektryczny, który mógłby naładować akumulator. Pojazd jest na tyle inteligentny, że rozpoznaje tę usterkę i informuje o niej za pomocą kontrolki akumulatora.

Jeśli pasek został zerwany, zazwyczaj występuje kilka innych objawów, takich jak utrata wspomagania kierownicy i klimatyzacji.

Proces diagnozowania tej usterki nie może być prostszy - wystarczy przeprowadzić oględziny silnika i od razu powinno być wiadomo, czy pasek się zerwał. Jeśli pojazd nie był eksploatowany przez dłuższy czas bez paska, nie powinno być problemu z jego wymianą i normalną jazdą.

Główna wskazówka: Upewnij się, że usunąłeś WSZYSTKIE pozostałości starego paska, które mogły utknąć w różnych miejscach w komorze silnika, ponieważ mogą one spowodować problemy, jeśli zaczepią się o koła pasowe lub wentylatory chłodzące.

Więcej informacji na temat diagnostyki można znaleźć tutaj: Objawy paska zębatego

2. Wadliwy alternator

Jeśli pasek serpentynowy wydaje się być w porządku, następnym elementem, który sprawdzamy, jest alternator pojazdu. Alternator jest dość skomplikowanym urządzeniem z wieloma elementami wewnętrznymi, które mogą ulec uszkodzeniu. Od wadliwych diod po uszkodzone uzwojenia - wszystkie one mogą spowodować, że alternator przestanie ładować prądem o natężeniu wymaganym przez Twój pojazd.

Jest to dość techniczny proces diagnozowania, jednak jeśli nie czujesz się komfortowo pracując z elektryką na pracującym silniku, zabierz swój pojazd do lokalnego warsztatu. Często dysponują oni specjalistycznym testerem, który za niewielką opłatą może łatwo zdiagnozować alternator.

Więcej informacji na temat diagnozowania i sprawdzania alternatora można znaleźć tutaj: Objawy uszkodzenia alternatora

3. Przerwany przewód alternatora do klastra deski rozdzielczej

Jest to usterka, która może być nieco bardziej skomplikowane do określenia, ale widziałem to się dzieje wiele razy. Przewód zasilający zestaw wskaźników to często tylko mały przewód 15 amperowy, co sprawia, że jest podatny na zużycie i korozję. Przewód ten jest często podłączony do alternatora za pomocą standardowego złącza blokowego, a następnie biegnie bezpośrednio do zestawu wskaźników lub przez jednostkę sterującą ECU.

Najprostszym sposobem określenia tej usterki jest proces eliminacji. Zleć sprawdzenie akumulatora i alternatora, aby upewnić się, że oba działają tak, jak powinny. Jeśli nie zostaną wykryte żadne usterki, należy sprawdzić ten przewód. Przeprowadzić kontrolę wzrokową złącza bloku zamontowanego z tyłu alternatora i upewnić się, że widoczne jest dobre połączenie. Następnie należy przeprowadzić oględziny samego przewodu, aby sprawdzić, czy nie ma na nim śladów korozji lub przerw. Jeśli takie występują, napraw i uruchom pojazd, aby upewnić się, że po uruchomieniu zgaśnie kontrolka akumulatora.

4. Wadliwy zestaw wskaźników

Choć ta usterka należy do rzadszych, to jednak zdarza się na tyle często, że warto ją tu umieścić.

Zazwyczaj w przypadku uszkodzonej deski rozdzielczej można zauważyć również inne usterki, takie jak błędne wskazania licznika kilometrów lub inne kontrolki, które nie powinny się świecić i odwrotnie.

Aby ustalić, czy zestaw wskaźników jest uszkodzony, czy nie, zwykle trzeba go poddać badaniu przez specjalistę.

5. Wadliwy akumulator

Innym częstym problemem sygnalizowanym przez zaświecenie się kontrolki akumulatora podczas jazdy jest uszkodzenie akumulatora. Zwarcie ogniw w akumulatorze może uniemożliwić mu przyjmowanie prądu z alternatora, przez co nie będzie on ładowany. Usterka ta może również objawiać się tym, że pojazd wolno się uruchamia, zwłaszcza w chłodniejsze poranki.

Aby zdiagnozować tę usterkę, należy oddać akumulator do sprawdzenia. Zwykły multimetr nie zawsze wskaże zwarte ogniwo w akumulatorze. Większość warsztatów samochodowych posiada jednak odpowiedni tester akumulatora i przeprowadzi go za niewielką opłatą.

6. Skorodowane zaciski akumulatora

Skorodowane/obluzowane zaciski akumulatora mogą być przyczyną całego szeregu osobliwych usterek w pojeździe. Choć jest to mało prawdopodobne, czasami może się zdarzyć, że podczas jazdy zapali się kontrolka akumulatora.

Należy przeprowadzić kontrolę wzrokową zacisków akumulatora, aby sprawdzić, czy nie są skorodowane i czy połączenia są szczelne. Dobra rada: Spryskaj zaciski akumulatora niewielką ilością bezbarwnego smaru, aby zapobiec osadzaniu się korozji.

7. Uszkodzony/skorodowany pasek uziemienia silnika

Podobnie jak luźne/skorodowane połączenia akumulatora, również uszkodzony lub skorodowany pasek uziemienia może być przyczyną wielu dziwnych usterek w pojeździe. Jest to bardzo rzadka, ale nierzadka usterka, którą można dość łatwo sprawdzić. Często można znaleźć jeden z nich między nadwoziem a silnikiem oraz jeden między biegunem ujemnym akumulatora a nadwoziem.

Wystarczy przeprowadzić kontrolę wzrokową pasków uziemienia pojazdu i sprawdzić, czy nie są pęknięte lub rozerwane. Ważne jest, aby sprawdzić, czy na obu końcach pasków nie osadziła się korozja, ponieważ może to spowodować słabe połączenie z masą. Dobra rada: Odkręć śruby mocujące i oczyść punkty styku drobnym kawałkiem papieru ściernego, aby zapewnić dobre połączenie. Następnie ponownie załóż taśmę i dokręć śruby mocujące.

8. Zużyte koło pasowe alternatora

Jest to usterka, która nie występuje w większości samochodów, ale dość często pojawia się w niemieckich modelach samochodów. Niektóre z tych alternatorów są wyposażone w specjalnie zaprojektowane koło pasowe, które jest zaprojektowane tak, aby obracać się tylko w jedną stronę. Chociaż ta konstrukcja jest doskonała, aby zapobiec uszkodzeniu alternatora, może to być kłopotliwa usterka, gdy się nie powiedzie.

Aby postawić diagnozę, wystarczy zdjąć pasek napędu pomocniczego i spróbować ręcznie obrócić koło pasowe alternatora. Powinno ono obracać się swobodnie w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotów. Jeśli tak nie jest, należy wymienić koło pasowe; często można to zrobić bez konieczności wymiany całego zespołu alternatora.

Wniosek

Jeśli lampka akumulatora zaświeci się podczas jazdy, należy pamiętać, że pojazd nie będzie działał zbyt długo - w zależności od stanu akumulatora i włączonych akcesoriów.

Zjedź na pobocze, gdy tylko będzie to bezpieczne, i zleć holowanie pojazdu do domu lub warsztatu, ponieważ kontynuując jazdę, ryzykujesz dalsze uszkodzenie silnika.

Ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan akumulatora, ponieważ może to zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia takiej usterki.

Mamy nadzieję, że ta lista będzie dla Ciebie bardzo pomocna, więc możesz do niej wracać w razie potrzeby.

image

Szymon Wyszyński

Redakcja zlomanczuk.com.pl