Specyfika past i padów polerskich

4 marca 2018

Polerowanie lakieru

Polerowanie powierzchni lakierniczej jest złożonym procesem wykonywanym z wykorzystaniem maszyn polerskich. Nawet one nie zdadzą się jednak na wiele, jeśli nie będą im towarzyszyły odpowiednio dopasowane do naszych potrzeb pady oraz pasty.

Polerowanie to najbardziej efektywny zabieg, z jakim mamy do czynienia w procesie detailingu, dzięki niemu można liczyć na to, że karoseria odzyska dawną świeżość i blask, rysy zostaną usunięte, a samochód odzyska połysk, jaki charakteryzował go zaraz po opuszczeniu fabryki. Jeśli decydujemy się na polerowanie maszynowe, musimy wybrać odpowiedni sprzęt. Mamy przy tym do czynienia zarówno z polerkami orbitalnymi, jak i obrotowymi. Polerka obrotowa charakteryzuje się tym, że obraca się jedynie wokół własnej osi podczas gdy polerka orbitalna ma znacznie większy teren, po którym się porusza.

PADY POLERSKIE

Jeśli poszukujemy padów przeznaczonych do polerek obrotowych, naturalnym wyborem wydają się przede wszystkim te z nich, które zostały wykonane z gąbki. Ich kształt, wymiar i stopień ścieralności jest zróżnicowany, często więc zalecane jest zaopatrzenie się w przynajmniej kilka z nich. Najbardziej klasyczny podział dotyczy padów mocno ściernych, pośrednich oraz wykańczających. Każdy z nich ma przy tym nieco inne przeznaczenie. Jeśli mamy do czynienia z dużymi defektami lakieru, dobrym rozwiązaniem mogą okazać się futra polerskie.

PASTY POLERSKIE

Innym istotnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest dobór właściwych past polerskich. Te stosowane są zwykle po to, aby uzyskać nieskazitelną powierzchnię lakieru. Dobór właściwych past polerskich również okazuje się być zadaniem, którego znaczenia nie da się przecenić. Firmy, które specjalizują się w ich produkcji posługują się różnymi oznaczeniami odnoszącymi się zarówno do ich ścieralności, jak i wykończenia. Bardzo często mamy do czynienia z oznaczeniami kolorystycznymi, choć nigdy nie jest to reguła.

Preparaty do polerowania lakieru

Przed zakupem najlepiej więc przeanalizować wszystkie te informacje, jakie przekazał nam producent i na ich podstawie zdecydować, który produkt będzie najbardziej właściwy w naszym konkretnym przypadku. Sprzęt do polerowania ułatwia wykonanie tego zadania, jeśli jednak go nie posiadamy, a chcielibyśmy, aby lakier w naszym samochodzie znajdował się w lepszej pozycji, zawsze możemy zdecydować się na polerowanie ręczne. Także w tym przypadku wybór padów oraz past polerskich nie może być przypadkowy. Nasze postępowanie nie powinno zresztą różnić się od tego, z jakim mamy do czynienia w przypadku polerowania mechanicznego.

Powierzchnia lakieru powinna być umyta, a następnie glinkowana, potem zaś możemy przystąpić do jej suszenia, do czego najlepiej nadaje się specjalny ręcznik z mikrofibry, który poradzi sobie nawet z samochodem średniej wielkości. Pady przeznaczone do polerowania ręcznego zwykle są wykonane z pianki lub mikrofibry. Gdy mamy do czynienia z padami piankowymi, możemy wybrać zarówno te bardziej twarde do lakierów zniszczonych, jak i te o niższym stopniu twardości, które przydadzą się nam, jeśli kondycja lakieru jest satysfakcjonująca. Przy wyborze past powinny nas interesować przede wszystkim te, które mają lekką lub średnią ścieralność.

POLEROWANIE RĘCZNE

Pasty o silnych właściwościach ścierających mogą się okazać zbyt inwazyjne. Proces ręcznego polerowania nie jest kosztowny, nie da się jednak ukryć, że nie jest on wcale rozwiązaniem dla każdego. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że wymaga zarówno cierpliwości, jak i czasu. Na pad aplikuje się więc niewielką ilość pasty, a potem pracujemy z nim pamiętając o tym, aby koncentrować się jedynie na niewielkim obszarze. Nacisk zawsze powinien być przy tym jedynie umiarkowany.

image

Szymon Wyszyński

Redakcja zlomanczuk.com.pl